Nog
84
dagen tot
de vierdaagse!

10 Vierdaagse tips

16 juni 2010om 14:53 uur

 

Een paar tips die u mogelijk de Vierdaagse door kunnen helpen.

Tip1:
Naast de Via Vierdaagse rustpost kunnen jullie ook terecht bij iedere militaire rustplaats op de wandelroute. Daar zijn voorzieningen zoals toiletruimten en vaak ook gelegenheden waar je ook wat drinken of hartigheid zou kunnen kopen.

Tip 2:
Indien je gaat rusten blijf dan niet te lang op de rustplaats. Je spieren verstijven en het wordt verderop in de week steeds ietsje moeilijker om weer op gang te komen. Met alle tips die je van het begeleidingsteam hebt gekregen en alle voorlichting weet je dat te lang zitten in een omgeving waar je snel afkoelt, niet de meest ideale is.

Tip 3:
Als je gebruik maakt van een rustplaats en je hebt niet echt last van je voeten: laat je schoenen aan (tenzij je van sokken wilt wisselen natuurlijk).

Tip 4:
De Via Vierdaagse rustmat of een plastic vuilniszak op de grond voorkomt dat je nat of vuil wordt als je gaat zitten of liggen tijdens een rustmoment. De benen/kuiten schudden als je toch ligt geeft een lekker gevoel. Blijf in beweging, rek die spieren.

Tip 5:
Indien je het advies van een deskundige van de organisatie krijgt om regelmatig te koelen, weet dan dat er op iedere (militaire) rustplaats ijs te verkrijgen is. Neem de adviezen over ‘het gebruik van ijs' en ‘de manier van koelen' ter harte. Trainen ter voorbereiding op de Vierdaagse moet vooral leuk zijn en je zou dit zonder problemen moeten doen. Bij een blessure gaat het lichaam zich anders gedragen en dien je hier ook alert op te zijn. Bedenk dat wandelen leuk is maar dat het uitlopen van de Vierdaagse niet ten koste mag gaan van je eigen gezondheid!

Tip 6:
Neem onderweg geen voetenbad. Je voeten worden alleen maar weker en blaren kunnen dan heel gemakkelijk ontstaan. Neem liever ‘s avonds thuis een lekker voetenbad. Voetverzorging doe je het gehele jaar door maar tijdens de Vierdaagse behoeven ze extra aandacht natuurlijk!

Tip 7:
Neem een paar slippers mee of leg die ergens neer zodat je deze iedere dag na binnenkomst kunt aantrekken. Je voeten zijn gezwollen van de inspanning/belasting en na het behalen van de finish is het heerlijk om op slippers te lopen. Ook in de trein of op de fiets is dit erg lekker heb ik zelf ervaren!

Tip 8:
Fietsen na het wandelen geeft ook een heel lekker gevoel. Natuurlijk niet berg op maar heerlijk en rustig trappend een soort cooling down uitvoeren bevordert het herstel.

Tip 9:
Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een verstelbare lattenbodem in zijn of haar bed. Doe het voeteneind wat omhoog zodat de benen ietsje boven de horizontaal-lijn liggen of leg een kussen aan het voeteneinde. Door de zwaartekrachtwerking stroomt het bloed gemakkelijker terug richting hart en je voeten blijven minder lang dik van het vocht.

Tip 10:
Kleed je goed, begin op tijd met drinken en eten en wacht niet tot je het honger of een dorstgevoel krijgt.....dan ben je te laat!

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ