De Vierdaagse van 2017 is voorbij
Graag tot volgend jaar!




Doelen stellen

Door Rico Schuijers
23 maart 2010om 14:11 uur

 

Bij het inschrijven voor de Vierdaagse is het goed om na te gaan waarom of waartoe je de Vierdaagse wilt lopen? Er zijn meerdere antwoorden die je mogelijk te binnen schieten. De reden(en) waarom je gaat lopen, heeft een grote invloed op je uiteindelijke deelname, maar ook op jouw trainingsregime. Een eerste stap is dan ook om bij jezelf na te gaan wat de voornaamste reden(en) is/zijn dat je deel wilt nemen aan de Vierdaagse.

Sociale factor
Uit onderzoek tijdens de Vierdaagse van vorig jaar is onder andere naar voren gekomen dat de sociale factor een grote invloed heeft. Het samen lopen met een vriend(in) of familielid, is erg populair en is voor veel mensen een belangrijke doorslaggevende factor in het beginnen met en uitlopen van de Vierdaagse. Mensen die zich individueel hebben ingeschreven, merken waarschijnlijk ook dat het sociale aspect een belangrijke rol speelt. Dit kan de reden zijn voor het grote succes van Hyves. Via Hyves kunnen lopers immers met elkaar in contact komen en elkaar steunen, zowel in de training als ook bij de Vierdaagse zelf.

Grenzen verleggen
Een tweede belangrijk motief is de strijd aangaan met jezelf. Kijken of je in staat bent om de wandelprestatietocht uit te lopen. Het is ook opvallend dat veel mensen al klachten over hun gezondheid hebben. Voor deze mensen heeft het uitlopen van de Vierdaagse een nog grotere betekenis voor hun eigenwaarde. Ook al zijn ze niet helemaal fit, het uitlopen bewijst dan dat ze iets kunnen bereiken. Dit motief kan u door moeilijke momenten heen helpen.

Omgaan met pijn
Een derde belangrijk onderdeel van het lopen van de Vierdaagse, is dat het een prestatietocht is. Bij het leveren van een prestatie komen meer dingen kijken dan iets hobbymatig doen. In het geval van de Vierdaagse, is uit onderzoek gebleken, is het omgaan met pijn een belangrijk onderwerp. Hoe ga je als loper om met de pijn van blaren, spieren en gewrichten? Na de inschrijving/training is het goed dat je je alvast voorbereidt op het feit dat je pijn gaat krijgen. Vervolgens kun je strategieën gaan bedenken om met de pijn om te gaan. Er zijn grofweg twee strategieën die gebruikt kunnen worden om met pijn om te gaan:

  1. Afleiding zoeken. Afleiding zoeken kan in de vorm van zingen, meelopen met militairen, veel kletsen, aan andere dingen denken tijdens het lopen, naar muziek op je MP3 speler luisteren of contact met het publiek zoeken.
  2. Ermee associëren. Ermee associëren wil zeggen dat je op de looptechniek gaat letten, om hetzelfde te blijven lopen ondanks blaren en spierpijn. Je sluit je af voor de omgeving en let meer op het ritme van lopen en op je ademhaling. Je bent dan één met jouw gedachten en probeert zo effectief mogelijk te lopen. In gedachten ga je om met de pijn door deze te accepteren.

Wanneer je voor jezelf vast hebt gesteld wat voor jou de reden is om de Vierdaagse te gaan lopen, is het vervolgens belangrijk om dit terug te leiden naar hoe je daar vandaag en morgen voor gaat trainen. Het stellen van realistische doelen stelt je in staat om je aandacht te richten op die aspecten die op dat moment van je voorbereiding belangrijk zijn (in plaats van je constant te richten op ‘het uitlopen van de Vierdaagse' ). Indien nodig kun je je doelen bijstellen wanneer deze achteraf niet realistisch bleken (zie hiervoor bijvoorbeeld het vragenlijstje van Connie Raijmakers).
Wanneer je teveel van jezelf verwacht, werkt dit demotiverend. Houd het voor jezelf overzichtelijk door de juiste doelen te stellen, op deze manier vergroot je de kans om steeds een stapje verder te komen. Direct teveel willen kan verlammend werken.
Omgekeerd is het zo dat wanneer je het jezelf te makkelijk maakt, dus weinig van jezelf verwacht, het kan gebeuren dat verveling op gaat treden. Er is geen uitdaging meer voor je. Het kan zijn dat je geen moeilijker doel durft te stellen (weinig zelfvertrouwen) of dat je niet weet hoe je een moeilijker doel moet bereiken. In het laatste geval is het wellicht belangrijk om eens met een trainer/begeleider te overleggen hoe je nog meer uit jezelf als wandelaar kunt halen.

Verschillenden soorten doelen

  • Resultaatdoelen: Je kunt doelen stellen die gericht zijn op een resultaat. Bijvoorbeeld: ‘Mijn doel is om de Vierdaagse uit te lopen'.
  • Prestatiedoelen: Er zijn doelen die gericht zijn op je eigen prestatie. Bijvoorbeeld: ‘Tijdens deze trainingstocht ga ik een langere afstand lopen dan vorige week' of ‘Ik wil 8 km per uur lopen.'
  • Procesdoelen : Als laatste kunnen doelen worden gesteld die gericht zijn op de uitvoering van bepaalde handelingen, je looptechniek. Bijvoorbeeld: ‘Ik ga vandaag letten op mijn tempo om te kijken of dit tempo bij me past'. Door procesdoelen te stellen, train je bewuster.

Het bereiken van resultaatdoelen heb je over het algemeen niet volledig zelf onder controle. Je bent bijvoorbeeld afhankelijk van factoren zoals het weer of degene met wie je loopt. Het is wat dat betreft aan te raden om in je voorbereiding op de Vierdaagse en ook tijdens het lopen van de Vierdaagse, prestatie- en/of procesdoelen te stellen. Je eindresultaat is mede afhankelijk van de prestatie- en/of procesdoelen die je onderweg stelt.

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ