Nog
84
dagen tot
de vierdaagse!

Focus

Door Gerard Nijboer
31 december 2009om 00:00 uur

 

Geweldig dat je de keuze hebt gemaakt om via Via Vierdaagse in te gaan op de uitdaging van de Vierdaagse zelf. Als onervaren wandelaar, dat ben ik zelf trouwens ook, is het prettig om te weten wat je te wachten staat. Met straks een prima conditie en blakend van zelfvertrouwen ga je van start in Nijmegen. Je beleeft de zware inspanning echt met meer plezier als je voldoende reserves hebt gekweekt. 

"Als marathonloper was ik niet de meest talentvolle loper, met hardlopen zelfs vaak het laatste jongetje van de klas."

Ik wil graag even het belang van een goede voorbereiding schetsten. Hoewel er de nodige verschillen zijn, wordt ook een marathonloper pas echt goed als hij zijn sterke - en zwakke eigenschappen goed kent. Ter illustratie: Als marathonloper was ik niet de meest talentvolle loper (met hardlopen vaak zelfs het laatste jongetje van de klas). Door slim trainen en het versterken van minder goede kwaliteiten kon ik toch wedijveren met de wereldtop. Met mijn leergierigheid bouwde ik een kennis voorsprong op. Een leuke trainingsgroep in Deventer en een vakkundige trainer deden de rest. Ik werd uiteindelijk Europees Kampioen in de hitte van Athene. Ruim voor dit memorabele kampioenschap wandelde ik samen met mijn vrouw het parkoers. Ik was ineens tot op het bot gemotiveerd: de slopende hellingen, de verzengende hitte, de chaos op de Griekse wegen, de constante dieselwalm die erger werd als je Athene naderde. Het deerde mij niets... geen meter hardgelopen, maar het was toen toch al "Mijn Marathon". Door deze focus kon ik mijn minutieus voorbereiden op het grootste succes van mijn carrière.

Je staat ingeschreven voor Via Vierdaagse en dus ben je al gefocust! Omdat je in juli vier dagen aan de slag gaat met meer dan normale inspanning, grijp je al vroeg de kans om goed te beginnen: Door de ontmoeting met andere Via Vierdaagse deelnemers tijdens de Nationale Rode Kruis Bloesemtocht in Geldermalsen ga je samen de eerste passen zetten in een groots wandelevenement. Hopelijk heb je al enige wandelkilometers in de benen, zodat deze dag een inspiratie voor het vervolg van het Via Vierdaagse traject mag zijn. Enkele tips: Het is net als met een lange duurloop of wedstrijd in de voorbereiding van de marathon. Bekijk de route op de website, daags ervoor voldoende eten en drinken, je (kleding) instellen op de weersverwachtingen, je rugzak inpakken aan de hand van een checklist en natuurlijk op tijd vertrekken, zodat je ontspannen in Geldermalsen aan een prachtige tocht kunt beginnen.

De volgende basis geldt voor hardlopen en zijn zeker ook voor het wandelen aan te bevelen:

  • start met een focus;
  • bepaal je uitgangpositie (fit of minder fit, fysiek 100% of enkele haperingen, mentaal sterk of juist een duwtje nodig...);
  • maak een plan waarmee je succesvol met Via Vierdaagse gaat toewerken naar de start van de Vierdaagse te Nijmegen;
  • noteer de belangrijke trainingen en evenementen in je agenda;
  • let bij het begin van de training op signalen van je lijf: ben je niet fit, loop dan minder als gepland. Heb je koorts of een blessure dan loop je natuurlijk niet;
  • begin rustig en verhoog het tempo geleidelijk (hardlopers werken met een warming-up, waarmee ze na circa 10 minuten inlopen eerst de schouders, heupen, enkels en voetgewrichten losmaken met oefeningen en daarna enkele loopscholingvormen toepassen);
  • als je behoorlijk transpireert, direct na afloop van de wandeltraining liefst snel droge kleding aan; de door inspanning verkregen hogere lichaamstemperatuur keldert snel, juist dan neemt je weerstand af en ben je vatbaar voor een verkoudheid;
  • met 3 x per week inspanning bouw je een basisconditie op. Met hardlopen is minimaal 30 minuten nodig om vlot je conditie op peil te krijgen, met wandelen zul je als basis 2-3 maal zolang aan de slag mogen voor eenzelfde effect op je conditie;
  • als je moeite hebt met de duur, verlaag dan het tempo (liefst een iets kortere looppas met dezelfde frequentie waarmee je het prettigst loopt). Motivatie: duurvermogen is in aanvang veel belangrijker dan vlot lopen;
  • loop niet direct twee dagen achter elkaar. Juist tijdens de rustdag wordt de trainingsprikkel omgezet in basisconditie en krijgt het lijf tijd om te herstellen van eventuele pijntjes of blessures (meer dagen achter elkaar wandelen moet je wel leren en ervaren, maar daarvoor heb je toch eerst de basisconditie nodig);
  • na met 3 weken een progressief oplopend loopprogramma is het goed om eens een week wat minder te doen (dezelfde reden als hiervoor omschreven).
Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ