Nog
114
dagen tot
de vierdaagse!

Gewrichten

24 februari 2011om 00:00 uur

 

In dit artikel wil ik jullie iets meer inzicht geven in de processen die nu eigenlijk optreden in de gewrichten tijdens wandelen en wat bestaande feitjes en fabels ter discussie stellen. Iedereen heeft in ieder geval al flink wat stappen gezet en met het zetten van elke stap worden de gewrichten in het lichaam belast.

Definitie van het gewricht
In het woordenboek wordt een gewricht gedefinieerd als ‘een overgang tussen twee botten waarbij beweging mogelijk is.' Een duidelijk voorbeeld is het kniegewricht, dat wordt gevormd door twee botstukken, namelijk het boven- en het onderbeen. De beweging die mogelijk is in het kniegewricht is het buigen en strekken van de knie. Het kniegewricht wordt gevormd door twee botstukken die beide aan de uiteinden bedekt zijn met een laagje kraakbeen. Verder bevat het gewricht een gewrichtskapsel, gewrichtssmeer en gewrichtsbanden.

Vacuüm
In het gewricht heerst een vacuüm, dit houdt in dat er voortdurend een druk aanwezig is in het gewricht dat er onder andere voor zorgt dat de gewrichtsbanden niet voortdurend maximaal belast worden, de twee botdelen goed en optimaal bewegen en het gewricht voorzien wordt van voldoende voedingsstoffen.

Kraakbeen
Het kraakbeen, dat zich op beide boteinden bevindt, laat de knie frictieloos bewegen (is wel 10x zo glad als ijs!) en zorgt er voor dat de krachten goed geleid en verdeeld worden. Gezond kraakbeen is dus erg van belang om de knie goed te laten functioneren. Bepaalde activiteiten gaan gepaard met grote krachten en dus een hoge druk in dit kniegewricht. Je kunt hierbij denken aan bewegingen in de knie die worden uitgevoerd waarbij de buiging van de knie geremd moet worden. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar we hebben het hier bijvoorbeeld over het traplopen naar beneden of het heuvel aflopen. Bij beide bewegingen moeten de bovenbeenspieren in verlengde toestand aanspannen, waarmee wordt voorkomen dat je als het ware door je knieën zakt tijdens het naar beneden lopen.

Beschadigd kraakbeen
Wanneer het kraakbeen beschadigd is, door bijvoorbeeld een eerder opgelopen trauma zal herstel hiervan nauwelijks optreden. Naast een kraakbeen beschadiging ten gevolg van een trauma, beschadigd het kraakbeen ook sneller bij mensen die ouder worden. Het kraakbeen wordt steeds minder elastisch en dit gaat gepaard met het sneller "kapot" gaan van het kraakbeen

Herstel
Een groot nadeel van kraakbeen is namelijk dat dit niet is doorbloed en dat de kraakbeencellen nauwelijks activiteit vertonen. Het herstel van beschadigd kraakbeen duurt om deze reden dan ook 800-1000 dagen! De voeding/synthese van dit kraakbeen gebeurt daarom voornamelijk via de vloeistof in het gewricht. Deze synthese verloopt beter wanneer er wisselend druk ontstaat in het gewricht. Cyclisch hoogfrequente bewegingen, zoals wandelen in redelijk hoog tempo, maar ook fietsen en roeien stimuleren de synthese, dus houden kraakbeen gezond.

In beweging blijven
In Nederland zijn veel mensen met beschadigd kraakbeen maar ook met osteo-artritis. Bij mensen met osteoartritis gaat het kraakbeen geleidelijk verloren, met als gevolg onbeschermd bot-op-botcontact, botbeschadiging, ontsteking en pijn.
Het is belangrijk dat mensen met kraakbeenproblemen wel blijven bewegen. Zoals al eerder genoemd is wandelen een goede belastingsvorm hiervoor, zolang het maar low impact bewegingen zijn die niet onverwachts van aard zijn.

Voedingsupplementen
Een voedingsupplement dat vaak wordt gebruikt door mensen met kraakbeenproblemen is anorganisch zwavel (glucosamine en chrondroitine). Hierbij dient vermeld te worden dat dit in maag al wordt afgebroken en als resultaat heeft dat de pijn mogelijk minder wordt al gevolg van de anti-ontstekingsfactor maar dat er geen structurele verandering plaats vindt in het kraakbeen!
Dit laatste is wel wat veel fabrikanten pretenderen. Maar onthoud... dat wanneer het kraakbeen eenmaal is beschadigd, dit eigenlijk nooit meer zal herstellen.

Bron: Linda Faber (HAN)

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ