Nog
49
dagen tot
de vierdaagse!

Natuurlijk lopen of juist niet?

Door Gerard Nijboer
29 april 2010om 11:57 uur

 

Recent Amerikaans onderzoek heeft de loopwereld weer eens flink op zijn kop gezet. Het blijkt dat schoenen niet nodig zijn, integendeel: ze zouden een verkeerde loophouding geven en veroorzaken meer gewrichtsklachten. De schoenenfabrikanten worden een hak gezet, door onder andere de functie van dit schoengedeelte te bestrijden. Het schijnt dat homo sapiens van nature midvoet - en voorvoetlanders zijn en dat we met de ontwikkeling van de schoen (inclusief hak) op het verkeerde been zijn gezet. Veel lopers worden nu aan het twijfelen gebracht omdat blijkt dat de voeten helemaal geen schokabsorberende zolen, correctieblokken en beschermende bovenmateriaal nodig hebben. De voeten kunnen prima zonder of toch niet?!

Verkeerd geleerd
Op het moment van de eerste stapjes voorziet iedere zorgzame ouder zijn kroost van prachtige schoentjes. Daarmee is de toon voor het verdere leven al direct gezet. We leggen onze kinderen nu eenmaal graag in de watten. De voetjes worden net als de rest van het kinderlijfje beschermd: kleren beschermen tegen kou, schoenen beschermen tegen al het onheil van de bodem.
Als volwassenen zijn we niet meer bewust zijn van de gevoeligheid van de voet, zijn we slordig gaan lopen en ontwikkelen onze voetspieren niet goed. Ervaring leert dat mensen die buitenshuis asfalt en beton als ondergrond kennen, een probleem hebben als ze geconfronteerd worden met oneffen bospaden. De stabiliteit is beperkt, de enkels gaan om.

Terug naar de oertijd
Is het dan de oplossing om met onze gedegenereerde voeten van af nu bloot door het leven te gaan en kunnen de pas aangeschafte schoenen nu bij de vuilnis? Moeten we onze voeten afharden en geleidelijk weer terug naar de oertijd, waar de mens als jager zijn prooi net zolang achtervolgde totdat deze door warmtestuwing het loodje legde? Zeker niet wat mij betreft!

Bewust van je loopstijl
Dat neemt niet weg dat we best iets kunnen leren van het Amerikaanse onderzoek. De hiellanding is onvermijdelijk bij langzaam lopen. Een sprinter van wereldniveau moet een voorvoetlander zijn. Bij marathonlopers zijn de hiellanders in de meerderheid en bij wandelaars dus ook. Vooral als je met Via Vierdaagse meedoet, is het prettig dat je bewust bent van je loopstijl. Je kunt met kleine accenten je looptechniek fris kunnen houden door op een juiste manier je onderdanen te prikkelen en blessures de baas te blijven.

Even een paar tips:

  • Ga niet al te lang aan de slag met wandelen: verlaat eens het geëffende pad bijvoorbeeld door een wei of braakliggend terrein. Je been- en rompspieren worden meer op de proef de enkelbanden worden sterker, uw balansgevoel verbetert en door de zware ondergrond krijgt uw conditie een extra impuls. Let wel op dat je niets verstoort of beschadigt - niet alle percelen zijn vrij toegankelijk.
  • Loop binnenhuis eens wat vaker op blote voeten, je vergroot daarmee de kans dat je eigen natuurlijke manier van lopen ontwikkelt.
  • Na een lange wandeltocht als cooling down met blote voeten door mulzand of wandel relaxed over een kortgeschoren gazon - gratis massage voor de vermoeide voeten en stimulans voor de reflexzones
  • Ben je evenals ruim 90% van de wandelaars toch voorzien van een hiellanding, plan dan niet al de wandeltrainingen op de weg. Op zachte bodem, bijvoorbeeld op vlakke bospaden, heeft de hiellanding minder impact op de gewrichten (vooral de knie).
  • Als je nieuwe schoenen wilt kopen, probeer eens een paar schoenen met iets vlakker hielgedeelte. Schoenen die een minder dik hakgedeelte hebben (denk daarbij eens aan hoge hakken) voorkomen:
    het kantelen van het bekken - prettig voor je onderrug,
    geven een meer neutrale belasting voor het kniegewricht - minder knieklachten zorgen dat er minder druk is op de voorvoeten - voorkomt en/of ontlast pijnlijke voorvoeten

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ