De Vierdaagse van 2017 is voorbij
Graag tot volgend jaar!




Overbelasting

24 februari 2011om 00:00 uur

 

Zoals eerder gemeld is wandelen goed voor de gezondheid. Het reduceert het risico op het krijgen van welvaartsziekten. Wandelen (vooral wanneer er nog geen sprake van gewenning is) kan echter ook leiden tot blessures. Deze blessures zijn vaak overbelastingsblessures. In dit stuk worden de meest voorkomende overbelastingsblessures kort beschreven. Overbelastingsblessures komen vaak voor in de structuren spier, pees en gewricht.

De spier
De meest bekende overbelastingblessure van de spier is spierpijn. In de Engelse literatuur wordt spierpijn "Delayed Onset of Muscle Soreness" (DOMS) genoemd. Hoewel spierpijn een onschuldige blessure is, kan het wel knap vervelend zijn. Spierpijn ontstaat meestal 12 tot 48 uur na inspanning en is meestal het gevolg van een zware, lange training. Ook kan spierpijn ontstaan na een lange periode van inactiviteit. Spierpijn is te herkennen aan gevoeligheid, stijfheid en pijn in de gebruikte spieren. Het is belangrijk om rustiger te trainen wanneer er sprake van spierpijn is. Door de pijn is namelijk de spiercoördinatie afgenomen en kunnen er blessures ontstaan die wel ernstig zijn. Spierpijn moet na ongeveer 5 dagen geheel verdwenen zijn. Plotselinge pijn in een spier die tijdens inspanning ontstaat, is geen spierpijn, maar kan een spierscheurtje zijn. In dat geval is het belangrijk dat er contact wordt opgenomen met huisarts en/of fysiotherapeut.

De pees
Een peesaandoening kan in elke pees voorkomen die een wandelaar veel gebruikt. Vaak ontstaan peesproblemen bij wandelaars in de knieschijfpees, aan de pezen aan de buitenkant van de knie en in de achillespees. Overbelasting aan pezen (het eerste en laatste deel waarmee een spier aan een bot vastzit) zijn te herkennen aan pijn en stijfheid in het aangedane gebied vlak na het wakker worden. Deze pijn verdwijnt na 10 tot 30 minuten. Ook tijdens de eerste 10 tot 30 minuten van inspanning kunnen pezen pijn en stijf aanvoelen. Pezen herstellen traag, doordat ze slecht doorbloed zijn. Pijn aan pezen is een indicatie dat er schade is. In het begin is deze schade mild. Te lang doorlopen met pijn kan echter chronische klachten tot gevolg hebben. Er is dan zelfs pijn in rust!

Het gewricht
Overbelastingsblessures van het gewricht ontstaan door een plotse abnormale belasting/activiteit en bewegingsuitslag. Vaak is er sprake van lichte zwelling (vocht in de knie), pijn bij belasten en drukpijn. Pijn aan het gewricht is niet direct het gevolg van schade. Hoewel het vocht in de knie in eerste instantie niet schadelijk is, kan het op lange termijn wel degelijk onherstelbare gewrichtsschade tot gevolg hebben!

Risicofactoren
Er zijn een aantal factoren die de kans op het ontwikkelen van een overbelastingsblessure vergroten. Zo'n factor wordt een risicofactor genoemd. Dit wil dus niet zeggen dat als een bepaalde factor aanwezig is het zeker is dat een blessure ontwikkeld wordt.
Voor overbelastingsblessures zijn de volgende risicofactoren gedefinieerd:

  • Pronerende voet (een voet die naar binnen staat);
  • X- en O-benen;
  • Stijf zijn, of juist erg lenig;
  • Spierzwakte en slechte coördinatie;
  • Lakse gewrichten;
  • Overgewicht;
  • Slechte trainingsopbouw of lange periode van inactiviteit;
  • Ondergrond waarop gelopen wordt;
  • Slecht materiaal/schoeisel.

Tot slot
Wanneer u denkt dat u een overbelastingsblessure heeft, is het raadzaam om een fysiotherapeut te bezoeken. Een fysiotherapeut gaat met u na wat de ernst en oorzaak van uw blessure is. Ook geeft de fysiotherapeut u gerichte adviezen en alternatieven voor de wandelbelasting, zodat uw conditie niet te veel achteruit gaat.

Bron: Tjieu Maas

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ