Nog
143
dagen tot
de vierdaagse!

Wat ging goed en wat niet?

1 maart 2010om 12:07 uur

 

Ook dit jaar hebben zich bij mij een aantal mensen gemeld om trainingstochten voor de Vierdaagse in Nijmegen te lopen. Maar door het winterweer werd ons programma direct al in de war geschopt. Door de sneeuw moesten we onze startwandeling van 10 km twee weken uitstellen. En ook de volgende tocht van 20 km is door de sneeuw afgeblazen. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant leerden de debutanten meteen iets belangrijks. Het trainingsschema is een mooie leidraad, maar er kan van alles tussen komen.

Vragenlijstje
Trainen voor de Vierdaagse betekent niet alleen lopen, maar ook opletten en nadenken. Beginnende wandelaars stellen mij allerlei vragen: Hoe veel moet ik trainen? Hoe vaak mag ik rusten? En bij koud of nat weer vaak: wat voor kleding en schoenen doe ik aan?
Natuurlijk help ik hen bij die vragen, maar de antwoorden op veel van die vragen kunnen ze ook vaak zelf vinden door na te denken en op te letten tijdens de trainingstochten. En om te laten zien dat ik dat echt belangrijk vind, gaf ik onze Vierdaagsedebutanten bij de volgende tocht van 20 km voor één keer een vragenlijstje mee. Ik vroeg of ze dat lijstje daags na de wandeltocht wilden invullen en aan mij terugsturen. De volgende vragen stonden op dat lijstje:

  1. Was de afstand niet te lang of te kort?
  2. Was u de volgende dag goed hersteld?
  3. Was de route geschikt voor u? (Plezier in de training is heel belangrijk)
  4. Waren uw schoeisel en kleding in orde?
  5. Had u genoeg eten en drinken bij u of kon u dat voldoende kopen?
  6. Wat zou u de volgende keer anders doen?

Op carnavalszondag viel er weer een behoorlijk pak sneeuw, maar het was helemaal niet koud. Iedereen was het er over eens, dat het een prachtige trainingstocht was, al heb je in Nijmegen niet zoveel aan sneeuwervaring. De volgende dagen kreeg ik prompt mijn vragenlijstjes terug.

De afstand bleek voor iedereen prima te zijn. Wel bleek, dat men de rust op 15 km een beetje te laat vond. Toch vond iedereen het goed te doen, want men was de volgende dag goed hersteld, zoals bleek uit de antwoorden.
Iedereen vond het een mooie route, maar niet iedereen vond het prettig om in de sneeuw of in los zand te lopen. Natuurlijk goed om je te realiseren waarom je een tocht wat minder leuk vindt.
Schoenen en kleding zijn belangrijk bij het lopen van lange afstanden. Gelukkig was iedereen tevreden over zijn schoenen. Een paar wandelaars klaagden over hun kleding: een schurende BH, behoefte aan een waterdichte broek of een jack dat te lang en te zwaar was enz.
Niemand klaagde over te weinig eten of drinken, want iedereen had wel het nodige bij zich. Bovendien was de verzorging bij deze tocht ook goed en goedkoop!
De laatste vraag van het vragenlijstje was: Wat zou je de volgende keer anders doen? Daarop kwam maar één reactie: een andere rugzak meenemen.

Nuttig
Door uzelf ook deze vragen te stellen loopt u zeker een nuttige trainingstocht. Ik hoop dat u zich na al uw volgende trainingstochten steeds zult afvragen: Wat ging goed en wat moet de volgende keer anders? En dat u de dingen die niet goed gaan, ook echt zult aanpassen: niet alleen kleding maar ook trainingsafstand, tempo of de rustmomenten.

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ