Nog
143
dagen tot
de vierdaagse!

Wees lief voor je voeten

Door Gerard Nijboer
31 december 2009om 11:41 uur

 

Omdat deze onderdanen het zwaarst belast worden, ontstaan pijntjes. In het lichtste geval ontstaan drukpunten met blaren als gevolg. Vervelender wordt het als pezen (vaak onder de voet) of voetbotjes gaan protesteren. Marathonlopers zoals ondergetekende hebben vaak toch enigszins gedeformeerde voeten omdat de impact van de klappen van neerkomen van de voet 2-3 x het lichaamsgewicht kan zijn. Maakt u zich geen zorgen: wandelaars hebben steeds één been aan de grond en missen daardoor de "zweeffase", die bij het hardlopen in combinatie met de zwaartekracht van de landing de grootste schade oplevert. Waar u als wandelaar wel mee te maken krijgt is dat de voetspieren bij langdurige trainingen/wandeltochten het een beetje opgeven, de voet neigt tot doorzakken. Gevolg kan zijn dat de loopcoördinatie minder wordt, voeten vermoeid aanvoelen en soms ook knieën, heupen en onderrug gevoelig zijn. Omdat de trainingen nu langer zijn en de Vierdaagse 4 x van u een geweldige prestatie vraagt, is het erg belangrijk om uw schoenen juist in de laatste maand nog eens goed te (laten) inspecteren en eventueel te vervangen: is de tussendemping nog oké? Staat de schacht van de schoen recht of is die scheef getrokken? Is het binnenmateriaal onaangetast of ontstaan er slijtageplekken die pijnlijke drukpunten voor de voet geeft? Een veel gemaakte lopersfout is om in de laatste week nieuwe schoenen aan te schaffen en tijdens het evenement er achter komen dat de oude schoenen veel prettig zaten en een maatje groter was misschien toch beter geweest. Wilt u meer weten over voeten en schoenen dan is Via Vierdaagse Kor Louws van New Balance de expert waar u met uw vragen terecht kan.

Voetspieren versterken
Natuurlijk is er nog iets wat u kunt doen. Naast voetverzorging (o.a. eelt verwijderen, nagels op juiste lengte) is het verstandig om oefeningen te doen om uw voetspieren te versterken. U kunt die het makkelijkst doen door op blote voeten achter een keukenstoel te gaan staan en dan uw voeten te strekken tot u op de tenen staat (5 series met 20-25 herhalingen is afdoende). Beheers je dit goed dan ga je hetzelfde procedé zonder balanshulp van de stoel proberen. Hoge school is deze oefening toepassen op een traptrede, waarbij de hak verder daalt en dus bij eindstrekking veel meer kracht vraagt van voet- en ook kuitspieren. Nog een tip: Loop eens na afloop van uw wandeltraining een aantal minuten met blote voeten door het mulzand of over een kortgeschoren grasveld - goed voor de reflexzone prikkeling, prima voor het activeren van de voetspieren en weldadig voor uw voeten!
Wilt u het voetenarrangement helemaal vervolmaken en heeft u een fantastische partner die de vermoeidheid uit uw spieren kan masseren. Met een beetje liefde wil hij/zij de voeten vast ook extra aandacht geven. Zo niet, een beetje sportmasseur neemt ook automatische de voeten mee in zijn massageprotocol.

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ