Nog
49
dagen tot
de vierdaagse!

Wetenschappelijke kijk op wandelen

Door Ed Hendriks
31 december 2009om 12:08 uur

 

Wandelen is een ritmische, dynamische, aerobe activiteit van grote spiergroepen, die bijdraagt tot veelvoudige voordelen met minimale nadelige effecten. Gunstige effecten van wandelen zijn de verbetering van de fitheid, grotere fysieke activiteit en de verhoogde stofwisseling. Dat gebeurt op twee manieren: Ten eerste de acute, korte termijn effecten van de inspanning en ten tweede de chronische, cumulatieve aanpassingen afhankelijk van de normale activiteit gedurende weken en maanden. De spieren van de benen, de bekkengordel en de lage rug worden er sterker van. De mobiliteit van de kardinale gewrichten wordt onderhouden. Houding en stand van het lichaam worden er door verbeterd. Wandelen kost energie. Het draagt vanwege zijn langdurige en laagenergetische karakter bij aan de vetverbranding. Het is dus een vermageringsmethode. Wandelen zorgt voor een verhoging van het HDL-cholesterol, verbetering van de insuline respons en verhoging van de botdichtheid.

Wandelen kan altijd
Wandelen is de meest natuurlijke activiteit en de enige overgebleven dynamische aerobe inspanning, die voor iedereen gewoon is behalve voor invaliden. Wandelen is niet moeilijk en kan in bedrijfs- en huishoudelijke gewoonten worden opgenomen. Het is zelfregulerend in intensiteit, duur en frequentie en is door zijn lage impact inherent veilig. In tegenstelling tot bij veel fysieke activiteiten is er bij wandelen weinig tot geen afname op grond van de leeftijd. Het is een gedurende het hele jaar gemakkelijk te herhalen en gewoontevormende activiteit en het is voor bewegingsarme bevolkingsgroepen de belangrijkste mogelijkheid om de fysieke activiteit te laten toenemen.

Sportief wandelen
Een algemene regel is, dat een progressie in stappen nodig is van langzame, naar gewone loopsnelheid en verder naar gedurende 30 minuten of meer brisk walking (wandelen op een snelheid van 6.4 km/uur) op vrijwel alle dagen van de week. Deze niveaus brengen de grote winst in activiteit, gezondheid en fitheid zonder negatieve effecten. De gemiddelde persoon van middelbare leeftijd zou in staat moeten zijn 1.6 km op een snelheid van 6.4 km/uur comfortabel te wandelen en bij 5% stijging op een snelheid van 4.8 km/uur. Menigeen kan dit niet door gebrek aan beweging. De fysiologische drempel van ‘comfort' ligt op 70% van de maximale hartfrequentie.

Onderzoek naar wandelen
Het effect van wandelen is nog te weinig onderzocht, vooral onder mensen van middelbare en oudere leeftijd. Er zijn trials nodig om de fysiologische effecten op bloeddruk, bloedstolling en afweer te bepalen en om de preventieve en therapeutische waarde voor diabetes, osteoporose, depressie en chronische lage rugklachten na te gaan. Ook de aangename en therapeutische, psychologische en sociale dimensies van het wandelen zijn, hoewel evident, verrassend genoeg nog weinig onderzocht. En er is nog geen economische studie gemaakt van de baten en kosten van het wandelen. Wandelen wordt wel vaak meegenomen in onderzoek naar lichamelijke inspanning in relatie tot ziekte, maar het is zelden specifiek onderzocht. Er is echter een toenemend bewijs van gunstige effecten in de preventie van hartaanvallen en afname van de dodelijke afloop daarvan, in de behandeling van hypertensie, claudicatio intermittens en aandoeningen van het houdings- en bewegingsapparaat, als mede in de hart- en longrevalidatie (Morris, 1997).

De Vierdaagse
Van wetenschappelijke zijde is er al vroeg belangstelling voor de Vierdaagse. In 1911 worden voor en na de marsen waarnemingen gedaan betreffende de toestand van hart en ademhalingsorganen, lichaamstemperatuur, vormveranderingen van de voet e.a. Tijdens de 77e Vierdaagse in 1993 is een onderzoek bij oudere deelnemers gedaan. 70-plussers uit heel Nederland kregen tijdens de Vierdaagse een continue hartslagmeter mee. In 1994 is tijdens de 78e Vierdaagse onderzoek naar de voorbereiding en voedingsgewoonten van de wandelaars gedaan.

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ