Nog
28
dagen tot
de vierdaagse!
Inschrijven is niet meer mogelijk.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de veelgestelde vragen over Via Vierdaagse. Door op de vraag te klikken, vind je het antwoord. Als jouw vraag of antwoord er niet bij staat, kun je hier het contactformulier invullen.

  • 1. Inschrijven
    1. Door deel te nemen aan Via Vierdaagse ben je ten eerste verzekerd van een startbewijs voor de Vierdaagse in Nijmegen. Via Vierdaagse zorgt voor een goede begeleiding zodat jij als debutant van de Vierdaagse Nijmegen goed voorbereid aan de start verschijnt. Hierdoor vergroot je de kans op een succesvolle deelname.

      Bij de training en begeleiding bieden we toegevoegde waarde met behulp van online support. Wekelijks ontvang je 2 mails met tips en een mail met de trainingsaccenten per week. Iedere deelnemer ontvangt een trainingsschema op maat en kan op ieder moment van de dag vragen om deskundig advies van professionele begeleiders via de Facebook-groep.

      Tijdens de Vierdaagse kun je 4 dagen terecht op de KWBN rustpost langs de route. Hier ontvang je iedere dag eten & drinken en je kunt gebruik maken van een professionele massage of blaarbehandeling van het Rode Kruis. 

    2. Deelnemers worden toegelaten als zij de Vierdaagse Nijmegen nog niet eerder succesvol hebben uitgelopen. Als je jezelf aanmeldt via www.viavierdaagse.nl ontvang je van ons binnen een aantal minuten een e-mailbevestiging. Op dat moment ben je ook automatisch ingeschreven voor de Vierdaagse. Je hoeft jezelf niet apart in te schrijven voor deelname aan de Vierdaagse via de website van Stichting DE 4DAAGSE.

    3. Op maandag 15 januari 2018 om 08:00 uur start de inschrijving voor Via Vierdaagse 2018 op deze website. Vul het inschrijfformulier volledig in, ga akkoord met de voorwaarden en voldoe de deelnamekosten via iDEAL. Direct na succesvolle inschrijving ontvang je per e-mail een bevestiging. Met deze bevestiging ben je ook verzekerd van een startbewijs voor de Vierdaagse Nijmegen. Je hoeft je dus niet apart in te schrijven via de website van Stichting DE 4DAAGSE.

    4. Het is niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk in te schrijven. Alle deelnemers moeten zich individueel inschrijven.

    5. Het inschrijfgeld voor Via Vierdaagse 2018 bedraagt €219.

    6. Nee. Wanneer je bent toegelaten tot Via Vierdaagse 2018 ben je in het bezit van een gegarandeerd startbewijs voor de Vierdaagse Nijmegen. Je hoeft je niet meer apart aan te melden.

    7. Het is niet mogelijk om je als begeleider in te schrijven voor Via Vierdaagse. Inschrijven als begeleider is alleen mogelijk via Stichting DE 4DAAGSE. Ouders/begeleiders van kinderen die in het jaar van deelname 12, 13, 14 of 15 jaar worden, kunnen zich via een speciaal formulier opgeven. Voor meer informatie klik hier.

    8. De 102ste Vierdaagse kent drie dagelijks af te leggen afstanden: 30, 40 en 50 km. Afhankelijk van leeftijd en geslacht wordt onderscheid gemaakt tussen de hierna volgende categorieën.

      Bij de keuze voor de categorie is de daarbij behorende afstand voor alle wandeldagen bindend, hetgeen betekent dat het niet is toegestaan de bij de categorie behorende afstand op een of meer dagen te vermeerderen of te verminderen. Meer informatie over het reglement van de 102ste Vierdaagse is te vinden op de website van Stichting DE 4DAAGSE.

    9. De inschrijving opent maandag 15 januari 2018 om 08.00 uur. Hierbij geldt: vol is vol. Bij succesvolle inschrijving ontvang je direct een bevestiging per e-mail. Deze bevestiging is het bewijs dat je één van de Via Vierdaagse-deelnemers bent.

      Bij onvoldoende deelnemers behoud de organisatie zich het recht voor het project te annuleren. Mocht dit het geval zijn, dan word je hiervan per mail op de hoogte gebracht. Meer informatie hierover vind je in het reglement.

    10. Bij inschrijving betaal je direct het verschuldigde bedrag via iDEAL. Het is niet mogelijk om op een andere manier te betalen.

    11. Als je jezelf succesvol hebt ingeschreven en dus ook via iDEAL hebt betaald voor Via Vierdaagse, ontvang je binnen 24 uur per e-mail een bevestiging van inschrijving. Op dat moment ben je ook ingeschreven voor de 102ste Vierdaagse. Van Stichting DE 4DAAGSE ontvang je binnen enkele weken je startbewijs per e-mail, ook ontvang je van Stichting de 4DAAGSE een mail met je registratienummer voor de 102ste Vierdaagse. Met dit registratienummer kun je inloggen op de website van de Vierdaagse: www.4daagse.nl. Op Mijn Vierdaagse zie je een overzicht van je inschrijving voor de 102ste Vierdaagse.

    12. Deelname aan Via Vierdaagse is alleen mogelijk als je de Vierdaagse Nijmegen nooit eerder succesvol hebt uitgelopen. Wanneer je niet voldoet aan deze voorwaarde wordt de inschrijving geweigerd. Een andere mogelijkheid is dat jouw iDEAL-betaling niet meteen lukt, omdat het iDEAL-systeem of het systeem van jouw bank enige tijd hapert. In dat geval kun je het beste even wachten en het op een later tijdstip opnieuw proberen. Is er van deze oorzaken geen sprake, dan kun je een e-mail sturen naar info@viavierdaagse.nl.

    13. Indien er van deelname wordt afgezien, bestaat er tot 7 werkdagen na het moment van inschrijving recht op restitutie van het inschrijfgeld, daarna niet meer. Betaald inschrijfgeld wordt onder aftrek van kosten voor administratie en zonder aanspraak op vergoeding van rente geretourneerd.

    14. Elke inschrijving is strikt persoonlijk en dus niet overdraagbaar. Wanneer je uiteindelijk niet mee kunt doen, komt je startbewijs voor de Vierdaagse te vervallen.

    15. Als deelnemer aan de 101ste Vierdaagse ben je na succesvolle deelname automatisch ingeloot voor de 102ste Vierdaagse. 

      Voor verdere informatie over inschrijving Vierdaagse 2018 verwijzen we je graag door naar www.4daagse.nl.

      Als je lid bent gebleven van KWBN ontvang je € 5 korting op je inschrijving.  

      Voor verdere informatie over inschrijving Vierdaagse 2018 verwijzen we je graag door naar www.4daagse.nl

       

       

       

       

  • 2. De voorbereiding
    1. Als je op tijd inschrijft en een bevestiging hebt ontvangen start voor jou het Via Vierdaagse programma. Je krijgt een mail met je trainingsschema en kunt direct aan de slag met de tips en trainingsaccenten die je wekelijks krijg opgestuurd.

      In de weekenden van januari t/m eerste week maart vinden in heel Nederland startbijeenkomsten plaats. Definitieve data staan hier. Tijdens de startbijeenkomst krijg je een uitgebreide introductie op het trainingsprogramma en onze online ondersteuning. Vervolgens wordt er een praktijktraining verzorgd door een gediplomeerde wandeltrainer. De dag wordt afgesloten met praktische informatie over onder andere kleding, schoenen en deelname aan de Vierdaagse Nijmegen.

    2. Vanaf 3 april kun je het startbewijs vinden door in te loggen met je registratienummer op Mijn Vierdaagse. Deze bevestiging heb je nodig voor het aanmelden op zondag of maandag voorafgaand aan de Vierdaagse.

    3. Bij vakantie is er altijd wel tijd om ergens een uurtje te gaan wandelen. Het is niet noodzakelijk om je weekendafstanden aan te houden, maar probeer vooral de frequentie vast te houden, zodat je lichaam gewend blijft aan de regelmatige belasting. Als je echt ziek bent is rust vooral belangrijk. Echter, is het een flinke verkoudheid dan is een wandeling juist prima. Vaak gaat door sporten zelfs je neusholte meer openstaan en krijg je dus meer lucht. Probeer wel de intensiteit lager te houden dan je gewend bent en er gewoon een lekkere wandeling van te maken. Overleg bij twijfel altijd met je huisarts. 

       

       

    4. Vooral zwemmen en fietsen zijn prima sporten omdat het duursporten zijn. Het is mogelijk om een wandeltraining te vervangen door een andere sport, maar probeer wel met name de spieren die je met wandelen gebruikt vergelijkbaar te belasten. Ga je bijvoorbeeld tennissen en speel je een dubbelpartij, dan hoef je vaak minder hard te lopen. Tevens is dit een sport met veel intervallen, terwijl de wandelsport vooral veel herhaling van dezelfde beweging en van lange duur is.

    5. Neem in ieder geval contact op met je huisarts en ons begeleidingsteam. Blessures kunnen onder andere veroorzaakt worden door het dragen van verkeerde schoenen. In zo'n geval kan ook een podoloog uitkomst bieden. Probeer in geval van blessures je trainingsintensiteit terug te schroeven en minder zwaar en/of lang te trainen. Heel goed is het om in plaats van te wandelen juist een andere bewegingsvorm te kiezen zoals zwemmen of fietsen. Hierdoor train je wel je conditie, maar worden je spieren en pezen niet zwaar belast.

    6. Blaren. Zelfs de meest geoefende wandelaars hebben er wel eens last van. Omdat ieder mens en iedere voet anders is, is er geen gouden tip om blaren te voorkomen. Het dragen van goede, ingelopen, passende schoenen en naadloze sokken kunnen wel blarenleed helpen voorkomen. Voor verdere tips verwijzen we je graag naar: Tips bij een blaar. 

    7. Ook dit jaar gelden er verschillende starttijden voor de 30 en 40 km. Door ook de 30-kilometer wandelaars in twee groepen te laten vertrekken, komt deze groep meer verspreid op het parcours, wat het wandelgenot en de doorstroming op de routes hopelijk ten goede komt. Klik hier voor meer informatie over starttijden.

    8. Het is toegestaan deze starttijden te ruilen met medewandelaars. Hiervoor moet je zelf iemand zoeken die wil ruilen. Lees ook de volgende informatie over dit onderwerp op de website van Stichting DE 4DAAGSE.

    9. Als deelnemer aan Via Vierdaagse krijg je een exclusieve Via Vierdaagse sportcap. De sportcaps worden uitgereikt tijdens de startbijeenkomsten in de weekenden van januari t/m 1e week maart. Mocht je niet aanwezig kunnen zijn bij de startbijeenkomsten dan kun je de cap ophalen na afloop van de Rode Kruis Bloesemtocht op zaterdag 21 april 2018 in Geldermalsen.

    10. Wij raden je aan gebruik te maken van openbaar vervoer of de fiets. Fietsen is een goede manier om actief te herstellen en de spieren te stimuleren afvalstoffen af te voeren. Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op de officiële website van de Vierdaagse:

  • 3. Tijdens de Vierdaagse
    1. Probeer tijdens de trainingen uit wat voor je handig is om mee te nemen en of je het liefst met een rugzak of een heuptasje loopt.

      Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eten en drinken. Er worden rustposten en watertappunten ingericht door de organisatie, maar het zou zomaar kunnen dat het erg druk is, of dat je juist door de drukte ongemerkt zo'n punt voorbij loopt.

      Hieronder geven wij enkele suggesties wat mee te nemen in je rugzak/heuptasje. 

      • Eten zoals brood en fruit
      • Water (of aanmaak of sportdrank)
      • Snoepjes met salmiak (aanvullen van mineralen)
      • Droge sokken
      • Noodponcho
      • Zonnebrandcrème
      • Zakdoekjes
      • Handzeep
      • Zuurvrije vaseline (tegen schuurplekken bij liezen / tepels)
      • Blaarverzorgingsproducten zoals blaarprikkers, betadine, Leukoplast, schaar, talkpoeder, vette watten en Duoderm Extra Thin (alleen als je een bijscholing blaarverzorging hebt gevolgd, anders raden wij je aan bij blaren naar de EHBO te gaan)
      • Voetcrème
      • Contact (munt)geld
      • Wandelvoordeelpas
      • Mobiele telefoon (opgeladen)

      Ook handig

      • Tekentang
      • Iets tegen dikke vingers zoals een stressballetje of een paar stokjes met een touwtje eraan voor om je pols
      • Fluitje: in noodsituaties kun je met een fluit beter aandacht trekken dan met de stem
      • Veiligheidsspeld
      • Reserveveters
      • Pen en papier
      • GPS en/of stafkaart (vooral bij niet georganiseerde tochten)
      • Reservebatterijen

      Voor alle suggesties geldt: probeer tijdens de trainingen uit wat je nodig hebt.

    2. Het is moeilijk een algemeen kledingadvies te geven, omdat de vraag welke kleding goed zit ook persoonlijk is. Test dit vooral tijdens je trainingen. Tijdens de startbijeenkomsten ontvang je uitgebreide informatie over schoenen en kleding. Denk ondere andere na (en laat je eventueel adviseren) over:

      • schoenen van gore-tex of leer
      • hoge of lage schoen
      • sokken die zweet afvoeren en geen naden hebben
      • dunne technische kleding die zweet afvoert en niet opneemt (zoals katoen)
      • het dragen van laagjes, zodat je elke weersomstandigheid aan kunt.
    3. Het is raadzaam tijdens je training te variëren in het aantal pauzes en de duur ervan. Zo kan je ervaren wat voor jou het prettigst is. Houd er wel rekening mee dat te kort pauzeren je lichaam te weinig rust geeft. Bovendien gun je jezelf met te korte pauzes ook onvoldoende tijd om rustig te eten. Te lang pauzeren heeft tot gevolg dat je lichaam totaal tot rust komt, waardoor je moeilijk weer op gang komt. Probeer dus zelf tijdens de trainingen uit wat voor jou het beste werkt. Let er trouwens wel op dat je na een pauze niet te snel van start gaat.

    4. De KWBN rustpost vind je tijdens de Vierdaagse dagelijks langs de route. Het bestaat uit 2 gedeeltes; het voorste deel (Meetingpoint) is voor alle KWBN-leden en het achterste deel (Pluspoint) met een grote tent is exclusief voor Via Vierdaagse deelnemers en KWBN-leden die extra hebben betaald. Op ongeveer 10 km voor de finish kunnen deelnemers gebruik maken van overdekte zitgelegenheid, toiletten, massage en blarenservice. Daarnaast ontvang je dagelijks soep/pasta en een flesje drinken.

    5. Iedere deelnemer ontvangt voor aanvang van de Vierdaagse een plattegrond met daarop de locaties van de KWBN rustpost (Meeting- en Pluspoint). Ter plaatse is de post te herkennen aan beachflags van Via Vierdaagse langs de weg en de groene KWBN boog die naast de weg staat.

    6. Deelnemers aan Via Vierdaagse 2018 hebben tijdens de 102ste Vierdaagse Nijmegen automatisch toegang tot de KWBN rustpost (Meeting- en Pluspoint).

      Overige leden van KWBN (ook oud-Via Vierdaagse deelnemers die lid zijn van KWBN) hebben automatisch toegang tot de rustpost (Meetingpoint). Voor een meerprijs kunnen zij ook gebruik maken van de uitgebreide verzorging, dat noemen we het KWBN Pluspoint. Meer informatie hierover vind je medio mei 2018 op Wandel.nl.

      Ben je geen Via Vierdaagse-deelnemer én nog geen lid van KWBN? Ook jij kunt profiteren van de verzorging op de KWBN rustpost (Meeting- of Pluspoint) door je aan te melden voor het speciale Vierdaagse-lidmaatschap van KWBN. Vanaf mei 2018 vind je meer informatie hierver op Wandel.nl.

  • 4. Lidmaatschap
    1. Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is de oudste en grootste wandelsportorganisatie van Nederland. Met ruim 1.000 lidorganisaties, 1.500 wandelevenementen en ruim 50.000 leden is KWBN dé autoriteit op het gebied van wandelen in Nederland.

      Als lid van KWBN ontvang je onder andere een Wandelvoordeelpas waarmee je korting krijgt op (bijna) alle aangesloten wandelevenementen en kun je gebruik maken van diverse wandelaanbiedingen. Daarnaast ontvang je vijfmaal per jaar het magazine Wandel.nl en de Wandel.nl evenementen jaargids met daarin een overzicht van alle wandeltochten in Nederland.

      Het lidmaatschap van KWBN loopt tot wederopzegging. De contributie voor 2018 is voor het standaardlidmaatschap (Alles-in-1 pakket) € 27,50. Wil je het lidmaatschap stopzetten? Doe dit vóór 1 november van het lopende jaar. 

  • 5. Persoonsgegevens
    1. Je kunt je gegevens wijzigen door een mail te sturen naar info@viavierdaagse.nl of door het contactformulier op onze website in te vullen en daarop door te geven welke gegevens gewijzigd moeten worden.

      Voor wijzigingen in naam en geboortedatum vragen wij een kopie van een geldig legitimatiebewijs. 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • NGS
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis